Természettudományos tehetséggondozó tábor

 

A nyári, egyhetes természettudományos tehetséggondozó napközis táborunkat augusztus 3-7. között tartottuk meg. A táborba a környező iskolák legtehetségesebb és legérdeklődőbb diákjai kerültek be szaktanáraik ajánlása alapján. Összesen 23 diák vett részt 5 – 9. évfolyamig vegyesen. A foglalkozásokat 4 pedagógus és meghívott szakemberek vezették. Táborunkban a gazdagító programokat, a lazító foglalkozásokat és az étkezéseket is egészségünk és környezetünk megóvását szem előtt tartva igyekeztünk megszervezni.

 

Az első nap ismerkedéssel kezdődött, majd 4-5 fős csoportokat alakítottunk ki, melyekbe különböző korú diákok kerültek össze. A csoportok a hét folyamán együtt dolgoztak. Különleges feladatuk volt, hogy készítsenek a programokról szóló posztert, amely alapján az utolsó napon összefoglalják élményeiket.

 

Az első napon a csoportok az időjárás elemeivel ismerkedtek, mikroklíma méréseket és helymeghatározást végeztek. A térképkészítés is sok új tapasztalattal és ismerettel gazdagította őket.

 

Második napon a Fényes Tanösvényhez kerékpározott ki a csapat. A tanösvényt Hűvös-Récsi Annamária biológus szakvezetésével járták végig. Az érdekes növény és állatvilág mindenki számára maradandó élményt nyújtott. A tanösvény forrásaiból vízmintákat is gyűjtöttek a diákok, amelyek kémiai és biológia vizsgálatára a délután folyamán került sor a laborban.

 

A harmadik napon a kémiai ismeretük bővítése mellett, a kézügyességüket, kreativitásuk is használhatták, fejleszthették a gyerekek. Először a szappanfőzés folyamatával ismerkedtek meg, saját szappant készítettek, majd a papírmerítéssel saját mappák készültek. A délutánt ismét az udvaron töltötték a diákok, ahol az saját készítésű gyufa, lufi és víz rakétákat próbálták ki.

 

Negyedik napon a Geológiai Szabadtéri Múzeumba sétált el a csapat, ahol szakvezető segítségével ismerkedtek a különböző korokban kialakult kőzetek, ásványok jellegzetességeivel, érdekességeivel. A múzeumi látogatást követően a laboratóriumban folytatódott a mikroszkópos kőzet- és ásványvizsgálat. Délután a folyadékok felületi feszültségével, a minimálfelületekkel ismerkedtünk.

 

Az utolsó napon a molekuláris gasztronómiába kóstolhattak bele a diákok, mely a fizikai és kémiai folyamatoknak a gyakorlati konyhatechnikában történő alkalmazását jelenti. Ennek kapcsán szemnek és szájnak is nagy élvezetet okozó finomságok készültek.

 

A tábori programokról, feladatokról, megfigyelésekről, tapasztalatokról készült beszámolók, poszterek nagyon színesek és változatosak lettek. A péntek délutáni kiselőadásokból kiderült, hogy a gyerekek jól érezték magukat, megértették a jelenségeket és biztosan erősödött a természettudományok iránt vonzódásuk.